www.newbelgium.com/beers_ft.asp
Tilbake til hovedsiden

Etter å ha sjekket litt, fant jeg raskt ut at Toscana nesten er et mekka for landeveis sykling. Det finnes sikkert også fine mtb muligheter i nærheten også, men det er litt spesielle forhold når det gjelder sykling i terreng i Toscana. Man verner om sine områder og det er strenge regler på hvor du kan sykle flere steder.

Det gjelder å holde seg på oppmerkede fartsårer hvis du ikke ønsker å få noen firbeinte, bjeffende vesener etter deg. Nå skulle jeg ikke være der lenger enn knapt en uke, så jeg planla ikke så mye i forkant. Denne gangen fikk jeg heller ta ting litt som de kom.

Men det burde vært rimelig enkelt å få med seg en sykkel på flyet, men neida, ikke når du flyr Norwegian! De er muligens bra på pris, men for ei suppe av en service når jeg skulle bestille plass til sykkel. Først så kunne du IKKE bestille plass til sykkel på internett. Du kunne IKKE bruke kundetjenestens e-mail system.

Disse opplysningene fant ikke jeg noe sted på sidene deres. Jeg brukte kundeservicen og fikk et ref nr på henvendelsen. Da jeg ikke hørte noe på flere dager, purret jeg opp uten hell. Tilslutt ringte jeg og da fikk jeg beskjed om at all henvendelse ang medbringing av sykkel, måtte skje pr telefon. De la da inn et søk, men kunne ikke garantere plass.

Ei heller ville jeg få noe beskjed! For noe sludder av en service!!! Det var helt på trynet. Det endte selvsagt med at jeg ikke fikk tatt med noen sykkel. Nå måtte jeg satse på å finne et utleiested i noen av de nærmeste landsbyene. Ikke så enkelt det… .

Etter å ha blitt plukket opp på flyplassen i Pisa av en svoger og en nevø, bar det sørover til Lari området. Vel fremme glemte jeg nesten hele sykkelgreiene. Villaen var nydelig, store hager og et digert svømmebasseng.

Temperaturen lå på rundt 30 grader, her ville jeg kose meg uansett. Best av alt, ingen støyende byer eller tettsteder i umiddelbar nærhet.

Villaen lå fint skjermet på en liten kolle, med usikt over noe av Toscanas enger og åser. Og tror du ikke nærmeste nabo var en liten restaurant med bar, knapt 500 meter nedover veien. Fryktelig praktisk i disse VM tider og for en ølglad syklist.

En av mine nevøer kjenner sin onkel såpass godt at han allerede hadde sjekket opp at det fantes Stella i butikken. Flink gutt!!

Dagen etter dro jeg og en svoger ut på morgenen for å lete etter et sykkelutleie. Ikke bare enkelt i disse små landsbyene,
men vi fant et lite sykkelutleie (NOLO bikes) i Casiana Terme. Utleiebutikken ble drevet hjemmefra og vi traff kun en bestemor der. Da blir det litt språkvansker gitt, men med en rolig svoger som kunne enkelte italienske gloser, klarte vi å kommunisere på et vis. Etter hvert dukket datteren som driver firmaet opp og alt ordnet seg. De hadde mtb og hybrider, men ingen landeveis sykler.

Etter å ha sjekket dem, grei kvalitet, valgte jeg en mtb sykkel med tilnærmet slicks. Jeg visste jo ikke hvor jeg skulle sykle ennå. Damen som drev firmaet, var så vennlig å gi meg et kart over de nærmeste områdene. Hun pekte også ut fine områder å sykle i. Glimrende service akkurat det.

De neste dagene bød på sykling på asfalt som ga meg et helt nytt syn på akkurat det. Blant åsene i Toscana oppdaget jeg panorama bilder rundt hver eneste sving (de var det mange av) og bak hver eneste åstopp.

De kunne passet på et hvilket som helst prospekt kort. I sval vind med rundt 30 grader var det en opplevelse å tråkke gjennom enger med vinranker, opp og ned åser, gjennom små landsbyer med trange gater og forbi enorme marker med solsikker.

Jeg passerte hus og villaer av alle slag, alt var som tatt ut av ei skrytebrosjyre av Toscana. Jeg nøt hvert eneste sekund på de små, trange veiene. Veier som hadde prima veidekke slik at du følte du kunne tråkke deg helt inn i evigheten.

En ting er at landskapet er vakkert i Toscana. Stedet er som skapt for landeveis sykling.

På toppen kommer det å passere gjennom små landsbyer som Lari, Crespina, Fauglia, Lorenszane, Orciano, Chianni, Terricciola, Casiana Terme og mange flere. Små landsbyer med trange gater, noen plassert på åstopper med nydelig utsikt over terrenget. På dagtid var det stort sett nesten ikke folk i gatene. Du så de gamle mennene sitte foran kafeene eller noen husmødre som var ute og handlet.

En gammel bestemor satt av og til utenfor huset og hilste deg når du passerte. Alt foregikk i et så bedagelig tempo i disse landsbyene, at det gav deg en indre ro i kroppen. Jeg nøt hver eneste minutt på sykkelen. Her skal jeg tilbake og da med en landeveis sykkel. Liten utfordring det hvis jeg skal fly Norwegian, men jeg skal nok fikse det.

I tillegg til perfekte sykkelvilkår, var det et stort pluss å komme tilbake til en villa med svært svømmebasseng og hyggelig selskap i mange familiemedlemmer. Mange nevøer og nieser sørger for at du ble holdt aktiv. På kveldene var det enten stor fellesmiddag eller vi spiste ute. Vi hadde bord på restauranten den kvelden Italia spilte kvartfinale mot Tyskland i VM.

Stor stemning etter Italias seier selvsagt. Etter matchen og etter en del øl og grappaer, kjørte en nevø oss en tur bortom Pontedera for å se litt på italienernes feiring av seieren. Det var folk som hang ut av biler i kø, som tutet overalt og italienske flagg vaiet alle steder i natten.

Under flere av sykkelturene mine, møtte jeg en haug av andre syklister på landeveis sykler. Flere klubber var ute og trente med følgebil. Landeveis sykkel er stort der nede og det skjønner jeg godt. Som nevnt tidligere, Toscana er nesten et "must" for deg hvis du har et snev av interesse for denne type sykling. Og en interesse har blitt vekket til live i meg etter dette besøket. Jeg har nå kjøpt meg en TREK 1500….. . Og jeg skal tilbake!

Tilbake

Om BMTB - Historier og delte meninger - Roadtrips - Bilder - Linker - Øl - Hovedside