www.newbelgium.com/beers_ft.asp
Tilbake til hovedsiden

Så er Birken unnagjort for denne gang. Det ble ikke merke i år. Det ble ikke pers heller. Alt fløt ikke som det skulle, men allikevel ble det en veldig bra sykkeldag. Det er moro å være en del av dette arrangementet. Atmosfæren både på Rena, Lillehammer og i løypa er herlig. Det er en fryd å se så mange syklister samlet for et ritt. Du har alle mulige typer mennesker der med vidt forskjellige treningsgrunnlag og målsettinger og alt dette gjør Birken så spesiell.

Jeg dro opp til familie på Hamar på fredagen denne gangen. De siste forberedelsene ble gjort der før jeg fikk overtalt en gammel kompis til å kjøre meg til Rena 0600 på lørdagen. Han visste nok ikke hva han svarte ja til og erindret ikke sist han var oppe så tidlig på en lørdag. Men han møtte opp med svart kaffe og litt klaging og han fikk meg til Rena. Han skal også ha takk for å ha tatt bilder der oppe slik at jeg kunne putte noe på sida her.

Jeg forsøkte å kjøre samme opplegget som i fjor med mat og drikke før start. Starten i min pulje var 09:15, noe som jeg syntes var ok. Turen gikk helt fint opp til Skramstad og til Bringebu. Jeg lå godt foran fjorårstidene, selv om jeg følte at kroppen ikke sprudlet. Et stykke etter Bringebu, løsnet girvaieren på giret foran. Rett før en bakke selvfølgelig. Jeg hoppet av, fikk frem verktøy og fikk festet vaieren igjen, men fikk ikke justert den riktig.

Dette medførte flere stopp da kjedet låste seg noen ganger og hoppet helt ut på pedalen. Da forsvinner flyten fort dessverre. Med høy puls og elendige ferdigheter med å justere gir, resignerte jeg litt og syklet på den ytterste klinga foran frem til servicestasjonen før Rosinbakkene. Der overlot jeg sykkelen til litt mer kyndig personell, mens jeg selv gikk over veien etter drikke på drikkestasjonen. Takk til servicemannen som fikset sykkelen!

Nå hadde jeg som sagt gitt mer eller mindre opp på merkekrav etc, men jeg ville gjøre et bra ritt. Så jeg tenkte, pokker heller, kjør det du kan og se hva det blir. Drit i problemene som har vært. Været er glimrende og Rosinbakkene og bakkene opp til Storåsen lå foran meg. Så jeg hoppet på sykkelen og tråkket på igjen. Jeg tok inn en del tapt tid opp til Storåsen, men der brukte jeg de siste kreftene. Er jo ikke spesielt rutinert på ritt, så jeg ble litt overmodig.

Ned derfra til Lillehammer, var det ikke mye krefter igjen. Jeg presset ut reservene på de siste 5 kilometerne, fikk litt "air" i siste sti partiet og litt for stor fart ned ballettbakken. Sorry for reklameskiltet. Trilla i mål på rett under 3:49 og var sånn måtelig fornøyd med tanke på litt tekniske problemer. Men alt slikt glemmer man jo når man kommer i mål. Da er alt bare herlig. Ikke minst en nytappet øl…. ahhh.

Birken har mange helter. Min svoger (M50) er en av dem. Han deltok for syvende gang i år, har aldri vært i nærheten av merkekravet i sin klasse, men presser seg over år etter år for egen tilfredsstillelse. I år slet han fælt opp til Bringebusetra med smerter i brystet. Men å gi seg var tydeligvis ikke noe alternativ for han. Han trosset problemene og kom seg over i år også. Tydelig medtatt da jeg møtte han etter målgang, men jeg vet han sykler MINST 3 ganger til.

Han skal gjennomføre 10 ritt i Birken! Og humøret og formen kom seg fort igjen på vei ned til Hamar. Og det var noen oppturer til tross, eller skal jeg si nedturer. På en Gary Fisher Paragon overvant han skepsisen for de verste tekniske nedoverbakkene. Grattis også til kolleger på jobben. Vi var vel 6 stykker som fullførte i år. 2 debuterte og det ga mersmak! Grattis til politiparet på hjul også. Hyggelig at den veldig lovlydige delen av slekta deltar, "catch me if you can", ha-ha.

Neste år har også min niese på Hamar vært så modig å si at hun har lyst til å prøve dette. Karianne, nå står det på nettet! Nå kan du ikke trekke det tilbake, ha-ha!!!! Vel, alle burde prøve dette. Det er en utrolig opplevelse og verdt alt slitet når du ruller i mål på Lillehammer. Og noen lærdommer tok jeg med meg i år også. Sjekk absolutt alt på sykkelen din før du skal delta i et slikt ritt, uansett om den akkurat har vært på service…!!!

Det er fremdeles ditt ansvar. Og når man får noen problemer som jeg har fått i Raumer`n og i Birken i år, så nullstill og gjennomfør uansett. Det å takle motgang og tilbakeslag er en del av gamet folkens.

Tilbake

Om BMTB - Historier og delte meninger - Roadtrips - Bilder - Linker - Øl - Hovedside